Muhasabah Hati - Puisi Yang Tak Bernama

"Ya Allah ya Tuhanku,sesungguhny aku berlindung dengan Mu dari ilmu yang tidak bermanfaat,hati yang tidak khusyuk,doa yang tidak dimakhbul & amalan yang tidak diterima"

Ayat pujukan daripada Tuhan meredakan keresahan hati, doa yang memberi jalan keluar daripada kesulitan jiwa, peringatan yang menyedarkan pilihan kita penuh cabaran. Hiduplah dengan rasa bertuhan.


Doa ayat 286, surah al Baqarah:


Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami dan berilah rahmat kepada kami.


Ya Allah, tunjukkanlah jalan keluar dalam apa jua situasi melibatkan diri dan orang lain.


Amin Ya Robbal A'lamin..

6 comments:

all the problems is part of life.. may Allah bless all of us... =(

masalah mnjdikan kta lbh kuat n matang tuk hadapi masalah lg bsr pd msa hadapan..so,dont be afraid about dats problem..insyaAllah,Allah sntiasa brada bsma org2 yg tabah n sabar..:)

InsyaALLAH.. As long as we prefer Allah is our guidance, all the problems will come out easily..
be patient ya sodiq.. =).

Wahai Hati..
Bila engkau memandang segalanya dari Allah..
Yang mempercepatkan segalanya..
Yang menimpakan ujian..
Yang menyebabkan sakitnya hatimu..
Membuatkan keinginanmu terhalang..
Pastinya damailah hatimu jika engkau mengetahui..
Kerana masakan Allah sengaja mentadbirkan segala2nya dengan sia-sia...
Bukan Allah tidak tahu betapa deritanya hidupmu..
Pecahnya hatimu..
Mungkin itulah yang Dia mahukan..
Kerana Dia tahu..
Hati yang sebegini lebih lunak dan lebih mudah untuk dekat denganNya..

"Allah Selamatkan Saya Ketika Derita"

search tajuk ni di I LUV ISLAM.. Fahamilah maksudnya wahai sahabat.. Brsabarlah dgn ujian yg telah diberikanNYA..

sesungguhnya ujian Allah adalah berdasarkan kemampuan manusia seperti firmannya: "Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kemampuannyaa33;" (Al-Baqarah: 286)

"Hati memujuk diri sambil sesekali berdoa, agar hari esok akan lebih baik daripada hari ini. Moga ujian ini tidak berpanjangan dan penghapusan dosa dan kesalahan saya selama ini."

"Jika kau susah sangat, solatlah dua rakaat dan pintalah pada Allah apa yang dihajat"

Seperti sebuah hadis Qudsi ertinya: Allah menyebut: "Aku berada di atas sangkaan hamba-hambaKu."

"Sebenarnya, ujian-ujian yang Allah berikan ini sama ada kepada saya atau yang lain, adalah untuk menguatkan jiwa, iman dan keteguhan manusia menghadapi cabaran getir dan mengukuhkan lagi kebergantungan kepada-Nya"

"Dan ujian Allah adalah berdasarkan kemampuan manusia seperti firmannya: "Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kemampuannyaa33;" (Al-Baqarah: 286)"

"Begitulah Allah yang Maha Pemurah dan Maha Pengasihani. Adakala hidup ini dilalui dengan pelbagai himpitan, masalah, ujian namun kita tidak keseorangan dalam menghadapinya. Allah itu kan ada, mendengar rintihan kita."

"Semua ini dengan hidayah dan kekuatan yang tuhan berikan. Kata seorang tua kepada saya, sebanyak mana orang menyukai kita, mungkin sebanyak itulah orang membenci kita. Justeru janganlah kita mendabik dada, kerana dunia ini pinjaman semata-mata"

"Dan Kami pasti akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan sampaikanlah khabar gembira kepada orang yang sabar. (iaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka berkata "innalillahi wa inna ilaihi raji'un" (sesungguhnya kami milik Allah dan kepada-Nyalah kami kembali)."
(Al-Baqarah: 155-156).


Trima kasih sahabat ntk artikel tu.. betul2, mmbuatkn sy sedih.. Ya Allah, ampunilah dosaku, tenangknlh jiwaku dgn slalu mengingati-Mu Ya Allah..

Post a Comment

“Truly in the heart there is a sadness that can not be removed except with the happiness of knowing Allah SWT and being true to Him.

And in it there is an emptiness that can not be filled except with love for Him and by turning to Him and always remembering Him.

And if a person were given all of the world and what is in it, it would not fill this emptiness.”

Pengunjung ke

Followers

Live Traffic




You are from

You are From :
What's my ip address, create your own visitors IP image
get yours here

Anda diperhatikan