Muhasabah Hati - Puisi Yang Tak Bernama

"Ya Allah ya Tuhanku,sesungguhny aku berlindung dengan Mu dari ilmu yang tidak bermanfaat,hati yang tidak khusyuk,doa yang tidak dimakhbul & amalan yang tidak diterima"

” Sesiapa yang tidak mensyukuri atas nikmat yang sedikit, hakikatnya dia tidak bersyukur atas nikmat yang banyak. Dan sesiapa yang tidak berterima kasih pada manusia, hakikatnya dia tidak berterima kasih pada Allah.”( Riwayat Nu’man Ibnu Bashir)
 “Qanaah atau merasa cukup, kita biasanya tidak akan dapat semua yang kita mahukan. Ada yang susah dari segi kewangan tetapi punya ramai anak. Ada yang kaya raya tetapi kesepian dan impikan cahaya mata. Ini adalah sebahagian rahsia Allah, bukan kerana Allah tidak sayangkan tetapi kerana Dia sudah membuat perancangan yang rapi untuk manusia”. (Riwayat al Qudhaai)
 Jalan terbaik, berpuas hatilah dengan apa yang di berikan dan janganlah rasa kecewa. Tiada yang sempurna di dunia ini. Kita tidak akan dapat semua yang kita mahuksan kerana barangkali itu akan menyebabkan kita menjadi manusia yang riak dan lalai.
BISIKKAN KE HATI
” Kini aku sedar rahsia ketetapan Allah terhadap diriku. Jika cita-cita dan keinginan ku terkabul, aku akan bersyukur dan gembira dengan nikmat yang ada. Namun jika sebahagiannya tidak tercapai, aku tidak akan kesal dengan nasibku. Aku sedar tiada yang sempurna dan aku terima keadaan ini seadanya.”

0 comments:

Post a Comment

“Truly in the heart there is a sadness that can not be removed except with the happiness of knowing Allah SWT and being true to Him.

And in it there is an emptiness that can not be filled except with love for Him and by turning to Him and always remembering Him.

And if a person were given all of the world and what is in it, it would not fill this emptiness.”

Pengunjung ke

Followers

Live Traffic




You are from

You are From :
What's my ip address, create your own visitors IP image
get yours here

Anda diperhatikan