Muhasabah Hati - Puisi Yang Tak Bernama

"Ya Allah ya Tuhanku,sesungguhny aku berlindung dengan Mu dari ilmu yang tidak bermanfaat,hati yang tidak khusyuk,doa yang tidak dimakhbul & amalan yang tidak diterima"

Ketika bebas di alam remaja, 
impianku tidak mengenal batasan - aku ingin MENGUBAH DUNIA

Bila usia meningkat dewasa dan aku semakin matang, kusedari.. rupanya dunia tidak akan berubah. 
Lalu aku bataskan jangkauan. Memadailah jika aku dapat MENGUBAH NEGARA. 
Namun ini juga tidak kesampaian..
Di usia senja, pilihan terakhirku ialah untuk MENGUBAH KELUARGA dan mereka yang terdekat. Malangnya.. mereka juga tidak mampu ku ubah. 
Kini, di pembaringan menanti maut, baru ku sedari.. (mungkin buat pertama kali)
Andainya dahulu yang pertama ku ubah adalah DIRI SENDIRI - dengan menunjukkan teladan yang baik, pasti aku dapat MENGUBAH KELUARGA. Lantas.. dengan sokongan dan dorongan semangat mereka, pasti aku mampu MENGUBAH NEGARA..
Dan siapa tahu.. Mungkin juga aku mampu MENGUBAH DUNIA

0 comments:

Post a Comment

“Truly in the heart there is a sadness that can not be removed except with the happiness of knowing Allah SWT and being true to Him.

And in it there is an emptiness that can not be filled except with love for Him and by turning to Him and always remembering Him.

And if a person were given all of the world and what is in it, it would not fill this emptiness.”

Pengunjung ke

Followers

Live Traffic




You are from

You are From :
What's my ip address, create your own visitors IP image
get yours here

Anda diperhatikan